Tuesday, 20 September 2011

status

Salam...wah...sudah lama x jengok belog ini...  bersawang!!...
Ok..nk cita lah..saye dah bertukar status..hehehe...
Bertarikh 01/09/2011 hari khamis kol 11 pagi..dengan 1 lafaz, saye sudah bergelar seorg isteri kepada Mr. Rustam Ismail...
hehehe cam xcaye jer... Terharu jugak la masa tu, huhuhu nangis ooo...abis makeup aku..hehehe..Yela, ngn bermulanya kisah cinta saye d alam cyber neh.. Xsangka bawak ke jinjang pelamin akhirnya... Bermula ngn Tagged, My space, pahtu friendster....cume pesbok je xsempat sebab saye dah berface to face ngn beliau..hehehe... Alhamdullilah, beliau seorg yg sangat memahami diri saye yg kadang2 mengada2 hehe..(nyampahnyeeee)
Setelah beberapa tahun menyemai cinta kahkahkah..(jiwang lak)..hehehe kami mengikat tali pertunangan pada  13/03/2011.(asal tetiba bab tunang ni...??)----->layan je... Alhamdullilah, xbanyak dugaan yg kami lalui mase tempoh pertunangan nehh...pastu jeng2...skg dah bergelar seorang isteri...meh nengok gambo mase saye tunang ritu...

mase ni dah d sarongkan cincin pon...






abah tengah menyarongkan cincin kat jari  mr.Rustam Ismail...haha mase ni ingat lagi..cincin ni  tetiba xmuat lak..
ehem2..mase ni xboley pegang2 yer..kena duduk renggang2...

tgok mak ngah lipstik aku haa..merah menyala....sengih cam kerang busok...hehe

JENG...JENG....
Jeng2.....dah boleh pelok2 tau...hehehehe
 ....Nanti saye mahu upload lagi....

TUNGGGGGGuuuuUUUuu.....

~Senyum itu pahala yer~

Friday, 22 July 2011

Wedding Memey and Norman (wOw!! Juta2 tue~)


Hai Sume.....
Memandangkan Perkahwinan aku pon xlama lagi .. huhuhu tinggal lagi sebulan lebih je..So, sidua artis ni pon sama bulan jugak ngn aku, tpi tarikh je yg lain.. Majlis aku xder la cecah sampai juta2..ala majlis "besa2 je..."
Kasot pon kedai butik sewakan....Almaklumlah...jimmy choo xnak sponsor hehe
Untuk Si Norman ngn Tunang (memey) katenya wedding kome "wedding of the year"
So, aku doakan selamat berbahagia la yer...
meh bace di bawah..!


SEPADAN...perkahwinan Norman dan  Memey bakal menjadi ‘Wedding Of The Year’.



KUALA LUMPUR: “Sukar untuk saya ucapkan dengan kata-kata kerana memang tidak sangka majlis resepsi kami di Kuala Lumpur nanti diangkat sebagai ‘Wedding Of The Year’.
“Sebenarnya, saya dan Memey menjangkakan majlis perkahwinan yang sederhana saja selepas pelbagai ujian dilalui dalam hubungan kami sebelum ini. “Apapun, saya sangat bersyukur dengan penghargaan Rafflesia The Pearl Centre selaku penaja utama dengan penaja lain sekali gus menganggapnya sebagai rezeki dari Tuhan,” kata pelakon Norman Hakim.


Norman atau nama sebenarnya Mohamed Nurhakim Zaidon, 35, berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai jumlah tajaan keseluruhan majlis resepsinya bernilai lebih RM12 juta. Selain Rafflesia, majlis resepsi Norman dan tunangnya Memey membabitkan beberapa penaja iaitu Profesor Datuk Jimmy Choo yang menaja dua kasut, Snips, Lord’s Tailor dan Hotel Crowne Plaza Mutiara. Memey atau nama sebenarnya Suhaiza Suhaimi, 23, mengakui cukup bertuah kerana berpeluang menggayakan kasut sentuhan pereka terkenal dunia seperti Jimmy Choo yang pernah mencipta kasut untuk mendiang Puteri Diana, keluarga diraja serta selebriti Hollywood. “Ia bagaikan mimpi menjadi nyata kerana saya dapat memakai rekaan Jimmy Choo pada majlis resepsi nanti. Saya difahamkan satu-satunya artis dari Malaysia yang dapat sentuhan beliau pada hari bersejarah.
“Pada mulanya sukar untuk saya mempercayai semua ini kerana ia berlaku tanpa dijangka,” katanya pada sidang media yang berlangsung di Hotel Crowne Plaza Mutiara, Kuala Lumpur di sini, semalam. Majlis resepsi Norman dan Memey akan berlangsung di di Hotel Crowne Plaza Mutiara, Kuala Lumpur pada 28 September ini.


Menurut perancang perkahwinan mereka, Bill Bora, Memey bakal menggayakan dua gaun bertatah mutiara berharga RM500,000 setiap satu untuk persandingan dan memotong kek perkahwinan.


“Harga gaun itu mengalahkan gaun persandingan yang pernah dipakai penyanyi nombor satu, Datuk Siti Nurhaliza berharga RM400,000.
“Memey juga bakal menggayakan dua kasut rekaan eksklusif Jimmy Choo yang berharga lebih RM300,000 setiap satu dan ia satu-satunya rekaan yang dicipta di dunia. Selain itu, Memey bakal menggayakan dua set perhiasan jenama Rafflesia iaitu anting-anting, gelang tangan, cincin dan tiara bernilai RM5.6 juta yang setiap satu berharga RM2.8 juta.


“Selain itu, majlis ini akan dihadiri kira-kira 200 tetamu terdiri daripada selebriti dan wakil media serta bakal dihiburkan dengan persembahan artis tempatan dan bertaraf antarabangsa,” katanya.

Memey dan Norman akan melangsungkan pernikahan di kediaman keluarga Memey selepas solat Asar di Felda Tenggaroh Selatan 1, Kota Tinggi, Johor pada 24 September ini disusuli majlis persandingan keesokan harinya..


Sumber : Harian Metro 



~senyum itu pahala~

Thursday, 14 July 2011

Nak Muntah..wekkk...

Bila aku dah XDER kijer hahahahahaha

kemalasan terserlah di wajah huhuhu...wekk..muntah!!
(taik lalat d situ terserlah ngeee~~))




muke nk mintak penampo..hehe




senyom!!!! hehe



motif - tiada maksud tersurat n tersirat....


(senyum itu pahala)..hihihhi...




Monday, 11 July 2011

Ponatnye...

Haish..(ngeluh nampak)....
hehe..penatnye badan aku neh....adehhh2..adeh2.. sakit pinggang eih..
sabtu baru ni..org sibok2 ader perhimpunan bersih kat Key-L tuh..
aku kelua gak, perghh aku tgok jalan sblah nk p ke key L ...jemmm panjang tuh...!!
tapi jalan aku CLEAR jer...!! naseb bek....
huhuhu aku ni jenis xreti nak dok umah, cuti jer..start keta p la mana2 pon ok..sorang2 pon jadi laa..
janji cuti aku terisi..(ish2...aku ase sebab aku ada taik lalat kat kaki kot=dema kate sape ader taik lalat kt kaki , kuat jalan====dema la keta kan) huhu
ok, berbalik pada jalan CLEAR tue..hehe..
aku tipon incik tunang nk p rumah baru "kiteorg" hehe kat putra height..
so ape lagi dah sampai kat umah baru tu..aktiviti nyer kena la bersih, ngemas, beli pe yg patot kan...
weii penat xyah citer laa...sblom datang, muke ni makeup bagai...perfume 1 badan kot  (kucing lalu pon muntah) hehe,..
bila aktiviti ngemas, abis dah makeup ni..kalo hantu kak limah nengok dia pon lari hehe
(hantu kak limah lagi lawoo..) ...penat sangat!!! angkat peti ais, mesin basoh..berat tuhhh..aku xteringat langsung nak tipon adeQ lelaki aku neh tolong..(banyak makan semut mmg gitu..)
bila aktiviti angkat menda berat2 tu dah selesai, baru adeQ  aku tu sampai huhu....(bek xyah datang hehe)
umah adeQ aku ni dekat area tu gak..
huhuhu sakit pinggang aku neh...sampai skg ni pon still lagi sakit..tapi incik tunang rilexx jer..
so, dari zohor sampai la ke isyak..baru la settle kije2 ngemas...penat weiii..
huhuhu..waktu nak balik tu, aku balik lam pukol 1 pagi.lepak ngn adeQ aku n incik tunang..kunun nk ngelak jem la..padahal sape suh xtgok berite jalan dah clear start kul 5 petang lagi..nk xnak aku pon drive laa sorang2..seram gak...huhu..sampai2 je kat rumah aku....aku gagahkan jugak membersihkan diri huhu..(skema lak..makcik neh...)..aktiviti kemas mengemas ni selesai lagi..sok aku kena bawa barang2 aku sikit2..
bayangkan la rumah aku tingkat 3, kena la turun naik bawak barang2 aku, aku letak dalam kotak.. aku kira ada 8..time aku ngangkat barang2 tu..housemate aku xder..yg mampu aku angkat 3 kotak je..arghh mengigil lutut aku nak turun naik...
huhuhu yg balance2 tu aku nak sewa lori, suh org lori tu bawak,,,
aku ase macam nk MC jer ...arini..(alasan je tu, pemalas tol mak cik ni..)

hahaha tu je laa citer x best aku..

~senyumla..kerna senyuman itu xpayoh nak bayor ~ dapat pahale gitu~

Friday, 8 July 2011

Oh..''Y''.....

Waaaaaa...aku dah plan nak soping barang2 hantaran..dah la masa aku tersangat suntuk!!! ujung bulan ni dah nak puasa..baru nk p kl usha (nengok) kedai2 gubahan kt key-L beSok..tup2..buka paper arini, sOk xley masOk KL..
nak2 lak kawasan masjid India..oh tidak!! SOGO..!!(pepaham laaa..)
WHATT!!!!!!
patot la ni kes Perhimpunan Bersih punye Fasal!!!.....
HancOr hati ku~~
So aktiviti aku besOk.. makan..tido..buka telibesen nengOk industan~~ (rajin cikit kemas umah) ngeee..nak jugak die..



oH!!!!!...... Tidak!!
(hukhuk) sedey kot.. Boring..!!
TAMAT
mOOd : Tensen....

senyum itu pahala~~~

Tuesday, 5 July 2011

Kes Demam...

Huhuhuhu cuti weekend lepas aku kan balik kampong... xsangka lak nak demam...huhuhu Sian kat aku..
X p mana2 pon dok umah jer...ni pon arini baru aku masok opis, yela mc dapat 2 ari.. d sebabkan demam ni gak aku xdapat nengok Transformer hehe.. tapi xpe sakit kan dapat kurangkan dosa...hehe
Demam2 aku  ni tingin bebeno nak makan nasi kerabu

ni nasi kerabu...tapi aku suka ada telor masin (ala telor itik tueee)

dah ngalah cam org bunting ...
haa..naseb semalam aku gagahkan diri p paso gelap, dapat gak beli nasi kerabu hehe..
hai semenjak nk jadi org kelate ni, selera aku terlebey lak...
tapi pelik incik tunang aku ni orang kelate tapi dia xsuka budu..
tapi aku lain hahaha
so skg ni peberet aku "BUDU" hehehe...

uis...sedapnye..budu,limau ngn cili padi ...(terangkat!!!!)

haa demam2 pon allahamdullilah dapat gak aku submitkan borang nikah aku...cewahhh...
Tanx abah.... hehe abah aku yang tolong settlekan sumanyer..
Nak arap aku nampak gayenya minggu depan baru siap kot...
Ermm arini ,walaupon aku dah masok opis, huhu aku still xlarat nk buat kerja... arghh kepale aku ni still sakit..
tpi nk buat camne gagahkan juge la nk nyiapkan keja2 ni...

~mood aku skang ni tengah BLUR~

TAMAT

~Senyom itu pahala~

Friday, 1 July 2011

Balik KamPonG..!!!

YahoOooo arini aku balik kampong..adoiai..arini kat Opis nak buat keja pon malas, kepala ni asyik ingat kampOng jer...Ermm Keta dah servis, ai angin tayar..adoiai..ni la masalah terbesar aku..X RETI!!!!! ~ xreti nak isi angin lorh..Dah banyak kali incik tunang ajo..termasOklah Bangla kat Stesen Minyak tu.(Bak kata incik tunang aku '' awak ni banyak makan semut erh..." ----------------> (pe agi majOk ler) xkuasa mak nak layan ko nyah hehe...
Ok, sebeno2nyer tujuan aku balik kampong nak submit borang "nikah''...haaaaa Pecah lobang ko..
kome tau masa aku dah suntuk dah...hai ingat senang nk kawen , upernye susah bebenO..Syabas kepada mereka yg dah berkahwin ,.. Silap sikit isi lain..aish...pening tol, mase time mak abah aku dulu2 senang jer..huhu nk buat macam mana zaman sekarang ngn dulu xsama dah...
ok la, kome2 doakan lah aku selamat sampai ke Batu Kurau Taiping..oh kampongku...

jom balik kampong

~Senyom itu Pahala~

Wednesday, 29 June 2011

Oh Di eKOri..TakoT

TAKOT!!!!!!!!!
Tetibe arini tingin lak nk minum ''White Coffee" cap Ipoh nyer...So, cari stok ngn kengkawan, diorg xder lak lak yg paket 3 in 1 tue...hehe (asyik rembat yg org punyer jerkk hehe)


So aku pOn jengah la handbag cap "ayam" aku tu..cari 5 hinggit.. kunun nk p cari kat kedai runcit yg dekat opis aku neh..So, aku pon curi kua ler secara sonyap2..

...............dalam perjalanan ke kodai uncle ituhh...

nmpak sorg mamat bermotor ni, macam dok usha semacam jer aku, aku gat nk cari opis2 ke ape ke..xtau la kan.. Tapi aku wat xtau jer, lalalalala.....tapi aku tgok semacam jer mamat ni....dia ikot ja aku..nasib la jarak aku ngn dia xder la dekat sangat..

sampai ja kt lorong kecil, aku pon nk lintas ...den ...

jeng...jeng... (debor aku)

dia boleh tahan aku siap panggil aku lagi
'' awak...awak...awakk..."

tau x perasaan aku mase tuh..aku dah pikiaq dia nak ragot? nk simbah asid..? (isu sekarang) takot laaa
huhu...aku teros lari masok lam kedai uncle tu ngn muke cemas tapi still control ( tpi time tu ngn berbaju kurungnyer..aku xingat gaya aku lari aku ase dah macam hantu kak limah dah aku hehe)..sblom2 ni aku mmg xbawak tipon ..yela kedai tu dekat ja..tetiba ari kejadian tu aku bawak tipon (naseb~~)aku teros call member opis ni...aku suh dia datang jugak...
alhamdullilah ... kawan aku sampai , aku nengok mamat tu pon dah blah..

klo d pikiaq2 kan..klo dia nk ngorat ke hape ker..leh ker guna cara tu??
klo dia nk nanye tanye alamat ke ape ker apasai dia ikot aku dalam keadaan yg mencurigakan..??

ohhh Dunia..aku ase dah xselamat laa...
moral of the story neh..klo nak jalan ke or p mana2 ... kaum2 hawa ni tulun la amik perhatian yer..kome jangan la jalan sorang2.BAHAYA!!!!!!!!

Aku ni pas kejadian tu takot pon xilang lagi.....seram wehh..


~Senyum itu Pahala~


Thursday, 23 June 2011

Sakit.....

Asslammualaikum,
Hari nie...aku agak terkezut sebabnye member c opis aku ni, masok spital.. aku tumpang simpati... cian member aku ni, ermmm dah kena tahan kat spital. sakit pon dia tetap cOOl...org len yg panik..
xpe weekend ni Insya'Allah aku melawat dia...

So, aku doakan untok member aku ni semoga ko cepat la sihat,
cite bab sakit ni, lupe lak aku nak bgtau dia sakit per,,ha..sikit sebnyak info yg kat bawah ni, ade kena mengena la ngn sakit dia...

so.. kome2 rajin bacelah yer..
MENGENAL GINJAL DAN PENYAKIT-PENYAKIT GINJAL
Apa dia Ginjal ?
Ianya adalah sepasang organ kembar terletak sebelah menyebelah menyebelah  tulagn belakang bawah sedikit  kepada rangka tulnag rusuk. Ianya menjalankan fungsi terpenting seperti berikut :-
1)                  membersihkan bahan dan cecair berlebihan dari dalan darah
2)                  menapis darah, menyimpan setengah-setengah kompaun dan        membuangkan yang lain
3)                  menolong memperbetulkan tekanan darah, menentukan bilangan sel darah dan kesihatan tulang-tulang
 Apakah yang akan terjadi apabila Ginjal musnah ?
Badan tidak berupaya menolak keluar air secukupnya, garam dan lain-lain bahan. Jumlah air di dalam badan bertambah dan tisu-tisu membengkak (OEDEMA). Persebatian cecair dalam badan berubah dengan pesat sehingga menjadikan ia begitu abnormal dan kematian akan berlaku kecuali jika pengubatan secara 慸ialisis dijalankan?/font>
Apakah penyakit-penyakit ginjal ?
Penyakit ginjal tidak hanya satu jenis. Bahkan terdapat berbagai-bagai penyakit yang berbeza mengikut kompenan ginjal yang terlibat. Penyakit ginjal termasuk :-
  1. infeksi saluran kencing
  2. saluran kencing tersenkat, misalnya batu dalan ginjal, cysts dan lain-lain
  3. tekanan darah tinggi (hypertension)
  4. Glomerulonephritis
  5. Nephrosis
  6. Lain-lain, misalnya kencing manis, kerosakan akibat kimia toksik tertentu seperti dadah dan lain-lain.
Tanda- tanda amaran penyakit ginjal
  1. kepedihan atau kesulitan semasa buang air kencing
  2. kerap membuang air kencing terutama pada waktu malam
  3. mengeluarkan kencing berdarah
  4. bengkak sekeliling mata, bengkak tangan dan kaki terutama di kalangan kanak-kanak
  5. kesakitan sebahagian belakang, sedikit ke bawah dari tulang rusuk (tidak disebabkan oleh gerakan)
  6. tekanan darah tinggi.
Jika  terdapat tanda-tanda ini minta nasihat doktor anda. Setengah penyakit ginjal menyerang tanpa apa-apa tanda, oleh itu pastikan kencing anda diperiksa tiap-tiap tahun.
MENGENAI BATU KARANG (BUAH PINGGANG) DALAM GINJAL
Apa dia Batu karang dalam Ginjal?
Batu yang terdapat dalam ginjal atau lebih dikenali dengan "Buah Pinggang" terjadi dari tumbuhan kristal halus dari beberapa jenis kimia. Kimia yang paling lumrah adalah kalsium oxalat, kalsium pospat dan yang kurang dikenali ialah asid uric, cystine dan magnesiam pospat ammonia.
Saiz batu karang ini ada yang halus  seperti pasir dan boleh jadi sebesar bola golf. Kebanyakkan batu tumbuh membesar dalam ginjal, kemudian bergerak ke bawah ke dalam saluran kencing dimana ianya menjadi bertambah besar.
Kesulitan akan timbul apabila batu-batu menjadi terlalu besar yang mengakibatkan ganguan kepada perjalanan aliran air kencing. Ini boleh membawa kepada penyakit dimana kuman-kuman akan merebak. Gangguan dan/ atau perebakan kuman itu akan mengakibatkan kerosakan ginjal, jika tidak diubati segera.
Adakah batu dalam ginjal penyakit biasa ?
Kejadian batu dalam ginjal ini adalah masalah biasa dalam saluran kencing. Adalah dianggarkan bahawa satu hingga lima peratus dari jumlah penduduk akan mengalami kejadian batu dalam ginjal ini pada sesuatu ketika dalam hidupnya.
Sesetengah orang mengalami kejadian batu karang hanya sekali, kemudian pulih dan tidak berulang lagi. Dalam kebanyakkan kes batu dalam ginjal adalah penyakit berpanjangan seumur hidup. Biasanya orang lelaki pertengahan umur lebih ramai yang mengidap penyakit ini dari kaum wanita.
Ada diantara penyakit batu karang ini disebabkan oleh zuriat keturunan. Jika terdapat sejarah kejadian penyakit ini di kalangan anda, mintalah nasihat daripada doktor anda.
Apakah tanda-tandanya ?
Batu dalam ginjal jarang-jarang menimbulkan masalah ketika ianya mula terjadi. Tetapi apabila batu-batu itu beralih atau bergerak di dalam ginjal atau di dalam saluran kencing, kesakitan yang amat sangat \akan dirasai dan pendarahan biasanya berlaku sehinggalah sesudah batu itu keluar.
Dalam sesetengah kes, batu itu tersekat menyebabkan kesakitan dan membahayakan apabila kuman itu merebak. Bila ini berlaku, tanda-tanda seperti berikut akan dirasai iaitu pedih ketika buang air kecil, rasa loya dan air kencing berbau busuk. Ini memerlukan rawatan perubatan yang segera.
Bagaimana batu dalam ginjal itu diubati ?
Pengubatan penyakit ini berbeza mengikut keadaan seseuatu kes itu. Jika batu-batu ini dapat keluar dengan spontan maka pengubatannya ialah dengan mengelakkannya dari berlaku lagi. Dalam hal ini pesakit akan disuruh minum air dengan banyak, sebanyak 3 liter sehari. Cara ini akan dapat membersihkan ginjal. Makanan pesakit juga akan diubahsuai bagi mengurangkan bahan kimia yang terdapat dalam badan pesakit. Apabila batu itu keluar, pesakit hendaklah menyimpannya untuk dibuat kajian. Kajian ini perlu untuk para doktor bagi menentukan sebab musabab terjadinya batu tersebut dan boleh pula membantu dalam rancangan pengubatan bagi mengelakkan berulang lagi penyakit ini.
Pengubatan telah berjaya didapati untuk menghancurkan batu asid uric dan systine. Dalam kes-kes yang lebih serius, apabila batu itu terlalu besar untuk keluar sendiri dan memudaratkan pesakit, suatu pembedahan adalah perlu.
Adalah penting diigati bahawa penyakit ginjal ini memerlukan pengubatan sepanjang hayat. Jika ianya tersekat dan perebakan kuman berlaku, maka ginjal atau buah pinggang tidak akan berfungsi lagi.
KENCING BERCAMPUR DENGAN DARAH
Kencing Berdarah
Samaada sakit atau tidak
Samaada kencing berdarah itu pekat atau tidak
Samaada kencing berdarah itu berlaku sekejap-sekejap atau berterusan semasa kencing
Samaada kencing berdarah itu mempunyai darah beku atau tidak
Samaada kencing berdarah itu berlaku pertama kalinya ataupun sudah beberapa kali. Adalah penting perkara ini disiasat.
Jangan biarkan ianya berulang, barulah hendak berjumpa doktor
Apakah perkara ini serius ?
Ya, ada kemungkinan telah berlaku kerosakan serius didalam buah pinggang atau pundi-pundi kencing dan amatlah mustahak ujian-ujian dan pemeriksaan dilakukan secepat mungkin. Disebaliknya pula, ia mungkin satu jenis jangkitan yang hanya perlu dirawat dengan antibiotik sahaja.
Apakah yang doktor anda akan lakukan ?
Mula-mula ia akan bertanya anda samaada terdapat gejala-gejala seperti sakit atau susah semasa kencing. Selepas itu ia akan melakukan satu pemeriksaan fizikal yang sempurna. Satu contoh air kencing akan diperiksa dan ujian lanjut perlu diadakan berdasarkan perubahan-perubahan yang terdapat pada contoh air kencing itu.
Apa yang berlaku selepas ini ?
Sekiranya doktor anda berpendapat bahawa ujian-ujian tambahan perlu diadakan maka salah satu daripadanya adalah mengambil Xray buah pinggang dan pundi-pundi kencing anda. Ujian ini dikenali sebagai Intravenous Pyelogram atau Urogram (IVP atau IVU). Sekiranya ia mengesyaki yang pendarahan berlaku dalam pundi-pundi kencing anda satu pemeriksaan Cystoscopy perlu diadakan. Ini dilakukan dengan menggunakan satu alat khas untuk melihat ke dalam pundi-pundi kencing, biasanya pesakit akan dibius menggunakan gas. Sekiranya doktor anda mengesyaki ada pendarahan berlaku dalam unit-unit penapisan microscopic buah pinggang, sedikit 憈isu?buah pinggang adalah perlu diambil dengan menggunakan jarum khas (kidney Biopsy) untuk menentukan diagnosa keadaan ini.
Sila ambil Perhatian:
Sekiranya anda mengalami kencing berdarah, dapatkanlah nasihat doktor secepat mungkin dan ikutilah segala nasihat-nasihatnya.
INFEKSI SALURAN KENCING
Infeksi saluran kencing
Ini adalah satu masalah yang paling kerap dirawat oleh para doktor. Infeksi saluran kencing boleh digelar 慽nfeksi?pundi-pundi (cystitis?jika bacteria terdapat di pundi-pundi atau infeksi ginjal (pyelonephritis) jika bacteria terdapat di ginjal (buah pinggang)
Tanda-tanda amaran penyakit infeksi saluran kencing
Kanak-kanak yang kencing di masa dalam tidur
Buang air kencing dengan kerap
Sakit dan rasa pedih ketika buang air kencing
Demam dan rasa seram sejuk
Sakit atau lenguh di belakang dibawah tulang rusuk
Apabila ragu-ragu minta nasihat doktor
Fakta-fakta berkaitan dengan infeksi saluran kencing
Kanak-kanak perempuan lebih kerap mendapat infeksi saluran kencing- lebih kurang 80 kali ganda- dari kanak-kanak lelaki
Kemungkinan seorang kanak-kanak lelaki yang mengidap infeksi saluran kencing mempunyai saluran kencing yang luar biasa (abnormal) adalah besar. Setengah dari kanak-kanak perempuan yang mengidap infeksi saluran air kencing juga  mempunyai saluran kencing yang luar biasa (abnormal)
Kanak-kanak yang menunjukkan tanda-tanda infeksi saluran kencing mesti dibawa ke doktor untuk pemeriksaan selanjutnya. Kebanyakkan kerosakan ginjal akibat infeksi di masa kanak-kanak. Infeksi saluran kencing adalah salah satu sebab penting mengakibatkan kerosakan tetap ginjal bagi kanak-kanak. Walaubagaimanapun, infeksi saluran kencing bagi pesakit yang mempunyai saluran kencing yang biasa jarang sekali membawa kerosakan ginjal.
Pengubatan infeksi saluran kencing
Ubat antibiotik selalunya diberi dengan berkesan. Ubat-ubat juga diberi untuk mengurangkan sakit dan kerap kencing. Kepada kebiasaannya doktor akan memeriksa anda sekali lagi untuk menentukan yang infeksi telah dirawat dengan sempurna. Pemeriksaan selanjutnya mungkin dikehendaki terutama bagi kanak-kanak dan apabila saluran kencing disyaki tidak normal.
TEKANAN DARAH TINGGI DAN (BUAH PINGGANG) GINJAL ANDA
Tekanan darah tinggi dan ginjal anda
Tekanan darah tinggi atau hypertension?menyerang 10-20% penduduk. Sesiapa pun boleh mendapat tekanan darah tinggi akan tetapi fakta risiko yang tinggi ialah berat badan berlebihan, keturunan, merokok, ketegangan hidup (stress) dan juga umur melebihi 50 tahun. Tekanan darah tinggi dan ginjal juga mempunyai hubungan yang arkab kerana tekanan darah tinggi boleh menyebabkan masalah ginjal dan masalah ginjal boleh menyebabkan tekanan darah tinggi
Banyak penyakit-penyakit lain misalnya kencing manis juga menyebabkan tekanan darah tinggi. Bagaimanapun, dalam 90% kes, tidak ada sebab dikenal pasti dan orang-orang ini dikira mempunyai tekanan darah tinggi tanpa sebab ( "primary" atau "Essential" Hypertension ).
Apakah tanda-tanda tekanan darah tinggi ?
Tekanan darah tinggi ialah penyakit tersembunyi. Biasanya tidak terdapat tanda-tanda. Jarang-jarang, setengah dari mereka yang mengidapnya merungut mengenai sakit kepala, hidung berdarah atau sesak nafas. Hanya satu cara untuk ada mengetahui samada tekanan darah anda melebihi ialah dengan mendapatkan doktor memeriksa tekanan darah anda
Kenapakan takanan darah tinggi begitu bahaya ?
Jika tekanan darah tinggi dibiarkan tanpa dikawal, ianya boleh merosakkan organ-organ penting seperti jantung, otak dan ginjal. Ia menyerang jantung dengan menyebabkan sakit jantung dan lemah jantung. Tekanan darah tinggi adalah sebab utama membawa kepada penyakit lumpuh sebelah badan atau 憇troke?
Syarikat-syarikat insuran telah membuat penyelidikan mengenai hubungan tekanan darah tinggi dan jangka usia. Penyelidikan mereka menunjukkan bahawa tekanan darah tinggi juga boleh memendekkan umur anda beberapa tahun.
Apakah kesan yang diberikan oleh hypertension?terhadap ginjal ?
 Tekanan darah tinggi di dalam saluran darah dalam ginjal menyebabkan ianya mengental dan keras. Ini mengurangkan bekalan darah kepada ginjal, mengakibatkan kekurangan kecekapannya. Ini akan membawa kepada keadaan dimana garam dan cecair berlebihan di dalam badan. Cecair berlebihan ini menjadikan satu beban kepada jantung.
Jika tekanan darah tinggi tidak dikawal dengan pengubatan, kerosakan dan akhirnya kemusnahan ginjal akan berlaku
Apakah yang dapat saya buat mengenai tekanan darah tinggi ?
Mula-mula, minta doktor memeriksa tekanan darah anda. Sekiranya anda mempunyai tekanan darah tinggi, doktor anda akan memberikan jenis ubat yang sewajarnya. Kadang-kadang beberapa jenis ubat diperlukan bagi mengawal tekanan darah anda. Adalah sangat penting bagi anda memakan ubat sepertimana yang disuruh. Dalam banyak kes anda dikehendaki memakan ubat sepanjang hayat.
Apakah doktor akan menyuruh saya membuat yang lain-lain lagi ?
Mungkin anda terpaksa menerima perubahan di dalam cara hidup anda. Doktor mungkin mencadangkan supaya anda mengurangkan berat badan, kurangkan memakan garam, kurangkan ketegangan, berhenti merokok dan bersenam selalu.
Anda dan doktor anda perlu bekerjasama untuk mengawal tekanan darah anda ?
Ingat : kebanyakan jenis tekanan darah tinggi boleh diubati dengan jayanya. Pengesahan awal dan patuh kepada pengubatan jangka panjang adalah kunci kepada hidup sihat dan panjang umur dengan mengelakkan kemusnahan ginjal, lemah jantung dan 憇troke?
ENAM TANDA-TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG
  1. sakit atau susah bila kencing
  2. kencing lebih kerap terutama di sebelah malam
  3. kencing yang bercampur dengan darah
  4. bengkak disekeliling kedua-dua mata, tangan dan kaki terutama bila berlaku pada kanak-kanak
  5. sakit disebelah buah pinggang (tiada kaitan dengan buah pinggang)
  6. tekanan darah tinggi
Sumber
Yayasan Kebangsaan Buah Pinggang Malaysia

~Senyom itu Pahala~

Wednesday, 22 June 2011

Air..Air...oh..air

Assalammualaikum..

ni la ayor nyer

oooohhh air..arini seluruh kawasan KL ( kawasan yg tertentu ) tapi tempat aku terlist ok..waaa xder air..so aku ni gelabah semacam ler, almaklumlah, kome pon tau kan ayor ni penting. adoiai..mlam semalam jenuh aku nyimpan air.. Sume bekas yg aku ase leh buh air aku rembat..termasuklah periuk nasi aku hehehe...balang2 cekelat yg aku ada aku isi...isi jgn xisi (kepoh tol minah ni yer)
 Kalo kome nengok umah aku dah supe kedai ikan.. owh nasib aku dah " oh bulann.." klo x lagi susah.. dah ler sampai 3 ari.. adoi..mintak akunyer ayor cukup ler nk wat2 mandi kan..
tapi bila nengok bakol aku , adoi ai pitam mak ...stok untuk aku nk membasuh d kala weekend, dah macam jualan lambak.. ngeri mak tengok nyah...


idak ler byk ni...hehe

Tuesday, 10 May 2011

1st Time Blogger hehe

Assalammualaikum...
Testing..huhuhu almaklumlah baru nak buat blog..adoi..ketinggalan betoi eden ni..
Erm..di sebabkan eden ni selalu jer tensen so gan cara tok eden menghilangkan STRESS ni, eden pon berjinak2..(ape 'jinak2'ni gat natang ker) hehehe wat la blog ni...Ermm xder sape dah eden nak luahkan,
so eden pon nulis la ehh nulis lak..naip laa atas papan kekunci..(skema toi eden ni..)..ok la ini eden juz nak testing2..dulu ..almaklumlah pestime..hehe..ok la yer..eden dah xder idea ape nak naip ni..nti sambung lagi..ok la bubye...muah :D